Här bor viÖversiktFörvaltningMedlemsserviceOrdning & redaFöreningsstämmanFelanmälanKontaktMäklarinformationAktuelltKulturklubben (LKK)Sök
Medlemsservice
Barnvagnsrum
Boulebana
Bredband och fast telefoni
Cykelrum
Däcksförvaring
Flaggning
Garage
Gatuparkering
Gemensam el
Hjärtstartare
Kabel-tv
Parken
Poolen
Porttelefoni
Samlingslokalen Körsbäret
Skyddsrum
Soprum
Tvättstugor
Vinkällare
Övernattningslägenheter
Föreningen har sedan juni 2022 övergått till gemensam el. I korthet innebär det att föreningen har ett gemensamt elavtal och att medlemmarna debiteras för elförbrukningen i sin lägenhet. För många medlemmar innebär det en betydligt lägre elkostnad än tidigare.

Debiteringen kommer att ske kvartalsvis i efterskott, så att medlemmen betalar föregående kvartals elförbrukning tillsammans med månadsavgiften för den första månaden i kvartalet.

Boende debiteras per förbrukad kWh, inga ytterligare avgifter (t ex nätavgift eller skatter) tillkommer.   

Vanliga frågor och svar

Vad är Gemensam el?

Svar:
Gemensam el har som syfte att få ner kostnaderna för vår elkonsumtion. 
Istället för att varje lägenhet har sitt eget elavtal och betalar egen nätavgift, övertar föreningen den rollen och har ett gemensamt kontrakt (elavtal). Medlemmarna debiteras för sin faktiska förbrukning. Föreningen blir storkund och kan pressa priser på ett helt annat sätt. 


Hur faktureras min el?

Svar:
Debiteringen kommer att ske en gång per kvartal i efterskott via månadsavierna från föreningens ekonomiska förvaltare, HSB. Debiteringen kommer på den första månadsavin i varje kvartal. HSB kommer ta in fjärravläst data från respektive lägenhets elmätare, dvs ingen manuell avläsning av elmätarna kommer att göras. 


Vad har hänt med medlemmarnas tidigare elavtal?

Svar:
Det har sagts upp centralt i samband med att installationerna blev klara. Ni behöver inte göra något själva. Respektive elleverantör och nätbolag kommer slutfakturera er.


Kostade uppsägningen mig något?

Svar:
Nej. Detta gäller oavsett om du har haft bundet elpris eller inte.


Behöver jag teckna något nytt avtal? 

Svar:
Nej, föreningen levererar er el, mäter och debiterar er elförbrukning på månadsavin.


Hur har övergången till gemensam el gått till?

Svar:
Respektive lägenhets elmätare har bytts ut, vilket innebar ett kortare strömavbrott. 


Vad kostar det medlemmarna?

Svar:
Ingen installationskostnad, er totalkostnad för el kommer att sjunka.


Hur mycket kommer elkostnaden sjunka?

Svar:
Det beror på er elförbrukning och hur ert tidigare avtal var, så det finns inget enkelt svar.
 
Föreningen klassas nu som storkund med anledning av den sammanlagda förbrukningen i föreningen, vilket medför att det är lättare att få ett lägre pris per kWh än vad de flesta privatpersoner kan teckna för idag. Därtill försvinner en stor del av den nätavgift som varje lägenhetsinnehavare betalat till Ellevio för att få sin elleverans.

Initialt kommer boende debiteras 1,25 kr/kWh inklusive moms för förbrukad el, inga ytterligare avgifter (t ex nätavgift eller skatter) tillkommer. Priset kommer ligga fast till december 2022 när föreningen nuvarande elavtal löper ut. Upphandling och konkurrensutsättning av ny elleverantör pågår.  


Vad är fördelen för föreningen och dess medlemmar? 

Svar:
Lägre kostnader för medlemmarna och föreningen. Föreningen får också ett fastighetssystem som är förberett för framtida tjänster som t ex solcellsinstallation.


Vad händer vid lägenhetsförsäljning?

Svar:
Det blir enklare än tidigare. Elen debiteras per automatik den nya lägenhetsinnehavaren från och med tillträdesdatumet. Som avflyttande kommer ni debiteras separat för elförbrukningen innan tillträdesdatumet.


Vad händer vid strömavbrott?

Svar:
Såsom tidigare är Ellevio nätägare, och ansvarar för att föreningens el levereras fram till föreningen. Vid omfattande strömavbrott finns ytterligare information om strömavbrottet på https://avbrottskarta.ellevio.se/.

Är det ett lokalt strömavbrott, dvs bara i er lägenhet, hanterar ni det som tidigare. Se sidan Felanmälan.
 
Brf Liljeholmsberget, Katrinebergsbacken 28 nb, 117 61 Stockholm • tel 08-190296 • www.liljeholmsberget.seinfo@liljeholmsberget.se
Provided by Webforum