Porttelefonen kopplas till den telefon som du väljer, antingen en fast telefon i lägenheten eller en mobiltelefon. Även om svarstelefonen är en fast telefon, är det möjligt att vidarekoppla denna till en mobil så att det går att svara på porttelefonens uppringning också när ingen är hemma. På så sätt kan välkomna leverantörer släppas in på distans. Du kan själv ändra svarstelefon via Aptusportal https://liljeholmsberget.aptustotal.se.
Vid porten kan besökare leta sig fram till önskat namn och trycka för uppringning. Detta fungerar kl 06.00–21.00. Kl 21.00–06.00 kan i stället porttelefonens nummertavla användas för uppringning. Det kräver alltså att besökaren känner till det telefonnummer som önskat namn har lagt in. Besökaren trycker först på knappen Sök efternamn och slår sedan numret, dock utan inledande 08 för 08-nummer. När du har svarat, trycker du 5 för att öppna porten.
Vill du veta att det är porttelefonen som ringer, är det lätt ordnat om du har en telefon med display och telefonbok. Lägg bara in porttelefonens nummer och ange som namn exempelvis porten. Det är tre telefonabonnemang som betjänar våra tio portar: (08)6452696 ringer upp i portarna 16, 18 och 20. (08)192118 ringer upp i portarna 22, 24, 26 och 28. (08)7445952 ringer upp i portarna 30, 32 och 36.